2019-06-10 15:03Pressmeddelande

Per Hagman och Fredrik Strage i samtal på Stora Scen

Foto: Karin BernhardssonFoto: Karin Bernhardsson

“Mellan hjärta och disco” | Under tre kvällar i september pratar Per Hagman – en av Sveriges mest älskade författare – om sitt liv, sitt skrivande och sina böcker med Fredrik Strage på Södra Teaterns Stora Scen.

Vissa förknippar fortfarande Per Hagman med de syndiga miljöer han skildrade i början av sin karriär. Men trogna läsare vet att han på 2000-talet skrivit mindre om nattklubbar än om pilgrimsfalkar, hundkapplöpningar, Västgötaslätten och Europas behandling av flyktingar. Efter sju romaner och en novellsamling är han en av Sveriges mest älskade författare – och samtidigt en outsider som ständigt flyr den stockholmska kulturvärlden, för att irra mellan Paris, Nice, Palermo, Tunis, Marseilles, Marstrand och Töreboda.

I september hör Per Hagman hemma på Södra Teaterns Stora Scen när han under tre måndagskvällar sitter ned med Fredrik Strage för att diskutera livet, skrivandet och böckerna – en blandning av litteraturafton, talkshow och milt nostalgiska tillbakablickar på de senaste 30 årens popkultur.

Den första kvällen, måndag den 16 september, handlar om romanerna "Cigarett", "Pool" och "Volt".

Den andra kvällen, måndag den 23 september, analyseras "När oskulder kysser", novellsamlingen "Skugglegender" och självbiografin "Att komma hem ska vara en schlager".

Tredje kvällen, måndag den 30 september, är vigd åt Hagmans stora kärleksroman "Vänner för livet" och den självrannsakande "Allas älskare, ingen älskling".

Fredrik Strage kommer givetvis också att intervjua Per Hagman om musiken i hans böcker och favoriter som Soft Cell, The Cure, Boy George, Blümchen, Miss Kittin, Vive La Fête och Eddie Meduza.

Vad: Mellan hjärta och disco – tre kvällar med Per Hagman
När: Måndag den 16 september, 23 september & 30 september 19.30
Var: Stora Scen, Södra Teatern
Biljettsläpp på sodrateatern.com tisdag den 11 juni klockan 10.00.

Kontakt:
Anna Tillgren
Anna Tillgren AB
anna@annatillgren.se

Ämnen: På scen

Om Södra Teatern

Södra Teatern och Mosebacke är ett av Stockholms äldsta och mest mytomspunna kulturetablissemang som skapar gränsöverskridande upplevelser. Vi presenterar ett brett utbud av inkluderande, samtida kultur inom scenkonst, konserter, klubbar, mat och dryck samt möten och event.

Karin Bernhardsson
PR- och marknadsansvarig